Lecytyna

Awatar użytkownika
Fitoro
Posty: 381
Rejestracja: 02 wrz 2016, 8:11

Lecytyna

Postautor: Fitoro » 20 maja 2021, 15:01

Lecytyna – właściwości i zastosowanie
Nazwa lecytyna pochodzi od greckiego lekithos, co oznacza żółtko jaja. Lecytyna została wyizolowana w 1850 roku z żółtek jaj kurzych. Stanowi naturalną mieszaninę fosfolipidów, w której składzie przeważa fosfatydylocholina. Zawiera również sfingofosfolipidy, triacyloglicerole, kwasy tłuszczowe i glikolipidy. Dzięki obróbce chemicznej i enzymatycznej można otrzymać różne postaci lecytyny, które znalazły szerokie zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym.

Lecytyna wykazuje właściwości dietetyczne, fizjologiczne, farmaceutyczne i technologiczne. Jest składnikiem wszystkich błon biologicznych, reguluje aktywność enzymatyczną i procesy metaboliczne oraz wpływa na transport, przepuszczalność i potencjał błonowy. Lecytyna jest obecna w każdej komórce ciała. Stanowi barierę ochronną ścian żołądka i bierze udział w gospodarce cholesterolu.
Jak działa lecytyna?
Układ nerwowy
Najważniejszym i najbardziej znanym działaniem lecytyny jest pozytywny wpływ na układ nerwowy. Zawarta w niej cholina jest składnikiem błon komórkowych. Cholina jest niezbędna do wytwarzania osłonek mielinowych, które osłaniają komórki nerwowe i wpływają na właściwe przewodnictwo nerwowe. Lecytyna pobudza układ nerwowy, wzmacnia zdolność koncentracji i proces zapamiętywania. Hamuje rozwój depresji oraz demencji starczej i niektórych chorób degeneracyjnych układu nerwowego, tj. choroby Alzheimera czy stwardnienia rozsianego. Cholina poprawia pamięć i koncentrację u dzieci autystycznych i pacjentów ze schizofrenią.

Układ krążenia
Cholina zmniejsza agregację płytek krwi. Obecne w lecytynie wielonienasycone kwasy tłuszczowe wiążą się z cholesterolem oraz ułatwiają jego transport i eliminację z ustroju. Dzięki takiemu działaniu lecytyna zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów, jednocześnie podnosząc poziom dobrego cholesterolu HDL.

Wpływ na wątrobę
Zawarte w lecytynie inozytol i cholina zwiększają metabolizm tłuszczów, przeciwdziałają zaburzeniom lipidowym oraz zapobiegają stłuszczeniu i marskości wątroby. Lecytyna nie działa tylko profilaktycznie – zalecana jest również w zapaleniu wątroby i jej stłuszczeniu. Wykazuje działanie hepatoprotekcyjne, stanowiąc barierę ochronną przed różnymi czynnikami tj.:

toksynami,
lekami,
wirusami, alkoholem,
chemioterapią.
Poprawia właściwości detoksykujące wątroby, procesy trawienne oraz pracę pęcherzyka żółciowego. Ze względu na swoje emulgujące właściwości przeciwdziała odkładaniu się kamieni w woreczku żółciowym oraz ułatwia przyswajanie tłuszczów i rozpuszczalnych w nich witamin. Obecna w lecytynie cholina jest prekursorem neuroprzekaźnika acetylocholiny, która wzmaga skurcze mięśni gładkich jelit, pobudzając ich perystaltykę. Jej niedobór może prowadzić do zaparć.

Lecytyna w kosmetologii i przemyśle farmaceutycznym
Lecytyna jest stosowana jako emulgator i emolient przy sporządzaniu maści, kremów, emulsji, maseczek czy zawiesin. Preparaty z jej zawartością nawilżają, zmiękczają i regenerują naskóbrek. Lecytyna, wbudowując się w błony komórkowe naskórka, zwiększa jego elastyczność i zmniejsza transepidermalną utratę wody TEWL. Tworząc liposomy, ułatwia przenikanie przez warstwę rogową substancji czynnych zawartych w kosmetyku. Lecytynę możemy wykorzystać w terapii trądziku różowatego, egzemy czy łuszczycy.

Źródła lecytyny
Bogatym źródłem lecytyny są:

żółtka jaja kurzego,
glony (chlorella, spirulina),
drożdże,
niektóre bakterie (Mathylomonas, Methylococcus).
W przemyśle głównym źródłem pozyskiwania lecytyny są nasiona roślin oleistych, takich jak:

rzepak,
soja,
słonecznik,
len,
kukurydza,
bawełna.
Lecytyna występuje w wielu produktach spożywczych. Jej głównym źródłem są:

żółtko jaja,
wątróbka,
soja,
fasola,
słonecznik,
orzechy,
ryby,
nabiał,
zielone warzywa,
awokado,
drożdże,
oliwki,
nierafinowany olej rzepakowy.
Jakie jest zapotrzebowanie na lecytynę?
Normy żywienia określają wartości jedynie dla choliny:

dzieci do 9. roku życia – 125-250 mg na dobę,
nastolatki – 375-550 mg,
mężczyźni – 550 mg,
kobiety – 425 mg,
kobiety ciężarne – 450 mg,
kobiety karmiące – 550 mg.
Zakłada się, że 2-2,5 g lecytyny dziennie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Lecytyna – skutki uboczne

Lecytyna uważana jest za produkt bezpieczny, który nie wywołuje działań niepożądanych i nie powoduje interakcji z innymi lekami. Kilkukrotnie przekroczona dawka lecytyny może wywołać biegunki, dolegliwości żołądkowo-jelitowe i bóle brzucha.


...jadłem dość dużo lecytynki kiedyś. dodawało się do zup czy jajecznicy i rzeczywiście efekt była zauważalny- szczególnie pamięć
;) 8-)

Lekarze przepisują leki o, których mało wiedzą, na choroby o których jeszcze mniej wiedzą- ludziom, o których NIC nie wiedzą !
Awatar użytkownika
Fitoro
Posty: 381
Rejestracja: 02 wrz 2016, 8:11

Re: Lecytyna

Postautor: Fitoro » 20 maja 2021, 15:08

LECYTYNA

przez dr Lawrence Wilson

© Luty 2020, LD Wilson Consultants, Inc.



Wszystkie informacje zawarte w tym artykule służą wyłącznie celom edukacyjnym. Nie służy do diagnozy, leczenia, przepisywania ani wyleczenia jakiejkolwiek choroby lub stanu zdrowia.



Aktualizacja 22.09.2019. Właśnie znaleźliśmy organiczną lecytynę słonecznikową. Jest sprzedawany przez http://www.legendairymilk.com . To doskonały produkt i niewiele droższy od standardowej lecytyny słonecznikowej. W Internecie mogą być dostępne inne marki lecytyny organicznej.



DEFINICJA LECYTYNY



Emulgator. Lecytyna jest substancją emulgującą występującą w ludzkim organizmie i niektórych naturalnych produktach spożywczych, w tym soi, oleju słonecznikowym i żółtkach jaj. Jest niezbędna do życia.

Właściwości przeciwutleniające. Lecytyna jest również bardzo ważnym składnikiem odżywczym przeciwutleniającym, który jest bardziej yang niż większość innych przeciwutleniaczy, co jest ważną zaletą.

Efekty nadnerczy. Lecytyna chroni adrenalinę, hormon nadnerczy (zwany także epinefryną) przed utlenianiem. Utlenianie adrenaliny skutkuje powstaniem adrenochromu - toksycznego hormonu wywołującego lęk, niepokój, a nawet wywołującego psychozę.

Lecytyna pomaga również korygować niewydolność nadnerczy lub wypalenie.

Efekty cholesterolu. Lecytyna jest również wymagana do metabolizmu cholesterolu i pomoże obniżyć podwyższony poziom cholesterolu, wraz z chromem i cynkiem.

Drgawki. Lecytyna może również pomóc niektórym osobom, które mają drgawki lub epilepsję.



ZASTOSOWANIE W PROGRAMACH ROZWOJOWYCH



Od marca 2019 roku zaczęliśmy polecać lecytynę każdemu, kto jest niespokojny . Każdy może spróbować go wziąć i wydaje się, że dobrze komponuje się z programem rozwojowym.

Pomaga wielu ludziom się uspokoić i może pomóc wszystkim wybaczyć wszystkim, co dla wielu jest największym wyzwaniem. Dla wielu osób jest to wspaniały dodatek do ich programu rozwojowego.



Składniki odżywcze w lecytynie. Lecytyna to naturalne źródło między innymi dwóch witamin z grupy B, choliny i inozytolu. Cholina jest prekursorem uspokajającego neuroprzekaźnika i bardzo ważnej substancji - acetylocholiny .



KORZYSTANIE Z LECYTYNY



Kapsułki a granulki. Lecytyna jest sprzedawana w postaci kapsułek lub granulatu. Każdy z nich zadziała.

Lecytyna jest również płynna. Jest to trochę bardziej kłopotliwe w użyciu, ale jest tańsze niż kapsułki.

Olej słonecznikowy a soja. Lecytyna z oleju słonecznikowego jest czystsza i uważamy, że lepiej niż lecytyna sojowa. To jest ten, który polecamy.

Dawkowanie.

- Kapsułki lecytyny: dorośli przyjmować do 9 kapsułek 1200 mg dziennie. Weź tylko to, czego potrzebujesz. W razie niepokoju można zmieniać dawkę.

- W przypadku granulek lecytyny dawka wynosi od 1 do 9 łyżek dziennie. Każda łyżka stołowa to zwykle około 7500 mg granulek. Można to nałożyć na warzywa lub inne potrawy.

Wysokie dawki są czasami potrzebne, ponieważ łotrzykowie uszkadzają mózg w sposób, który wyczerpuje lecytynę organizmu, co powoduje skrajny niepokój. Przyjmowanie lecytyny rozwiązuje problem. Zacznij od niższej dawki, ale niektórzy ludzie potrzebują większej ilości.

Przestrogi. Wydaje się, że lecytyna jest całkiem bezpieczna. Nie otrzymaliśmy zgłoszeń dotyczących działań niepożądanych. Jednak u niektórych osób zmniejszenie lęku nie jest skuteczne. Mogą wymagać więcej Paramin (wapnia i magnezu), więcej cynku lub innych zmian w swoim programie rozwojowym.



Dr Eck i Lecithin. Dr Paul Eck wiele lat temu zalecał lecytynę, jeśli trzeba było spowolnić eliminację metali toksycznych. Jednak nie uważamy, że dodanie lecytyny do programu rozwojowego spowalnia eliminację toksycznych metali.

Firma dr Eck, Endomet Laboratories, wcześniej sprzedawała produkt o nazwie ICMN. Używaliśmy go do niepokoju. Zawierał inozytol, cholinę, metioninę i niacynamid. Nie sprzedają już tego produktu. Jest to jednak spokrewnione z lecytyną, która jest źródłem inozytolu i choliny.



CZY LECYTYNA SOJOWA CZY MOŻE POWODOWAĆ REAKCJE LUB ALERGIE POKARMOWE?



Niektóre autorytety zdrowotne twierdzą, że lecytyna sojowa może wywoływać reakcje alergiczne. Jak dotąd nie spotkaliśmy się z tym. Oto artykuł na ten temat:



Oto fragment książki Kayli Daniels zatytułowanej The Whole Soy Story: The Dark Side of America's Favorite Health Food (2004).



- Lecytyna jest substancją emulgującą występującą w komórkach wszystkich organizmów żywych.

- Francuski naukowiec Maurice Gobley odkrył lecytynę w 1805 roku i nazwał ją „lekithos” od greckiego słowa oznaczającego „żółtko jaja”.

- Do czasu odzyskania go z odpadów z przetwórstwa soi w latach 30. XX wieku, jaja były głównym źródłem komercyjnej lecytyny.

- Dziś lecytyna to ogólna nazwa nadana całej klasie rozpuszczalnych w tłuszczach i wodzie związków zwanych fosfolipidami.

- Poziomy fosfolipidów w olejach sojowych wahają się od 1,48 do 3,08 procent, czyli znacznie więcej niż 0,5 procent zwykle występujące w olejach roślinnych, ale znacznie mniej niż 30 procent występujące w żółtkach jaj. 1-6


Z wysypisk


- Lecytyna sojowa pochodzi ze szlamu pozostałego po przejściu surowego oleju sojowego przez proces odśluzowywania. Jest to produkt odpadowy zawierający rozpuszczalniki i pestycydy, o konsystencji od gumowatego płynu do bardziej stałej substancji.

- Proces ekstrakcji heksanem powszechnie stosowany do produkcji oleju sojowego daje mniej lecytyny niż starszy proces etanol-benzol, ale wytwarza lecytynę lepiej nadającą się do sprzedaży, o lepszym kolorze, mniejszym zapachu i mniej gorzkim smaku. 7



- Historyk William Shurtleff donosi, że ekspansja przemysłu tłoczenia soi i rafinacji oleju sojowego w Europie po 1908 r. Doprowadziła do problemu z usuwaniem rosnących ilości fermentującego, cuchnącego szlamu.

- Niemieckie firmy zdecydowały się wówczas na próżniowe suszenie szlamu, opatentowanie procesu i sprzedaż go jako „lecytyny sojowej”. Naukowcy zatrudniony znaleźć jakieś zastosowanie dla substancji gotowanego się ponad tysiąc nowych zastosowań przez 1939. 8



Zastosowania w przemyśle spożywczym



- Lecytyna jest dziś wszechobecna w zaopatrzeniu w żywność przetworzoną. Jest najczęściej stosowany jako emulgator do zapobiegania oddzielaniu się wody i tłuszczów w żywności, takiej jak margaryna, masło orzechowe, cukierki czekoladowe, lody, śmietanki do kawy i preparaty dla niemowląt . Lecytyna pomaga również zapobiegać psuciu się produktu, wydłużając okres przydatności do spożycia na rynku. W kuchniach przemysłowych jest stosowany w celu polepszenia mieszania, przyspieszenia krystalizacji, zapobiegania „łzawieniu” oraz zapobiegania rozpryskiwaniu, zbrylaniu i przywieraniu.

- W kosmetykach lecytyna zmiękcza skórę i pomaga innym składnikom przeniknąć przez barierę skóry.

- Wersja bardziej kochająca wodę, znana jako „odolejona lecytyna”, skraca czas wymagany do wyłączenia i oczyszczenia wytłaczarek używanych do produkcji teksturowanego białka roślinnego i innych produktów sojowych. 9,10



Lecytyna sojowa i alergie pokarmowe



- Teoretycznie produkcja lecytyny eliminuje wszystkie białka sojowe, czyniąc ją hipoalergiczną. W rzeczywistości niewielkie ilości białka sojowego mogą pozostać w lecytynie, jak również w oleju sojowym.

W lecytynie sojowej zidentyfikowano trzy składniki białka sojowego, w tym inhibitor trypsyny Kunitza, który ma historię wywoływania ciężkich reakcji alergicznych nawet w najmniejszych ilościach. Obecność lecytyny w tak wielu produktach spożywczych i kosmetycznych stanowi szczególne zagrożenie dla osób z alergią na soję. 11-1


https://www.drlwilson.com/Articles/LECITHIN.htm
;) 8-)

Lekarze przepisują leki o, których mało wiedzą, na choroby o których jeszcze mniej wiedzą- ludziom, o których NIC nie wiedzą !
Awatar użytkownika
Paula
Posty: 684
Rejestracja: 19 lis 2018, 14:23

Re: Lecytyna

Postautor: Paula » 20 maja 2021, 19:27

Proszę, jak nam tu Fitoro pięknie lecytynę przedstawił. :D
Ja, oczywiście, również tę substancję doceniam. U mnie surowe żółtka to codzienny element diety. ;)
"W końcu wszystko będzie dobrze. Jeżeli nie jest dobrze, to jeszcze nie koniec."
sowka
Posty: 1018
Rejestracja: 25 maja 2016, 22:36

Re: Lecytyna

Postautor: sowka » 21 maja 2021, 11:02

WAŻNA UWAGA :!: z tekstu powyżej
....ekspansja przemysłu tłoczenia soi i rafinacji oleju sojowego w Europie po 1908 r. doprowadziła do problemu z usuwaniem rosnących ilości fermentującego, cuchnącego szlamu. Niemieckie firmy zdecydowały się wówczas na próżniowe suszenie szlamu, opatentowanie procesu i sprzedaż go jako „lecytyny sojowej”

Wróć do „Suplementacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość